پویاشو، اولین مرکز تولید کارتون اختصاصی برای کودکان
دسته‌بندی نشده

بررسی نقش فوق العاده ورزش کودکان در سنین مختلف

ورزش کودکان تاثیر بسزایی در رشد و سلامت آنها دارد. والدین نقش مهمی در ایجاد عادات ورزشی فرزندان دارند. آنها میتوانند کودکان را با ترغیب کردن به انجام حرکات ورزشی متناسب با سن و شخصیت آنها، به سمت رشد جسمی و ذهنی سوق دهند. برای آشنایی با اثرات ورزش در رشد فکری و جسمی کودک با این مقاله پویاشو همراه شوید.

تاثیر ورزش کودکان در رشد و سلامت جسمانی 

همانطور که ذکر شد ورزش کودکان باعث افزایش رشد و روحیه آنها میشود. کودکانی که روحیه بانشاطی دارند دارای اعتماد به نفس بالاتری نیز میباشند. همچنین احساس شجاعت و قدرت از دیگر ویژگیهای کودکانی است که ورزش میکنند. ضمن اینکه مانع ایجاد استرس، ترس، خودکم بینی و بدرفتاری در کودکان میشود.

ورزش کودکان، گردش خون را تقویت میکند و به خون رسانی بیشتر به اندام ها و بافت های بدن کمک میکند. هرچه اندام های بدن خون بیشتر و تازه تری دریافت کنند، میتوانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

ورزش کودکان باعث تقویت شش ها میشود. همچنین قابلیت آنها را در انجام دم و بازدم عمیق و جذب اکسیژن بیشتر افزایش میدهد. تقویت قلب و دیواره عروقی یکی دیگر از فواید ورزش کودکان میباشد که در بزرگسالی نیز سلامت آنها را تضمین میکند.

ورزش کودکان، انرژی بدن را بالا میبرد و سوخت و ساز را افزایش میدهد. همین امر مانع از چاقی کودک شده. ضمن اینکه اکسیژن و خون کافی به مغز و اعصاب میرساند و از بروز بیماری هایی چون پرخاشگری، افسرگی و بی حالی جلوگیری میکند. ورزش کردن در کودکی و استمرار در انجام آن، پوست را سالم و بدون چین و چروک در بزرگسالی نگه میدارد.

ورزش کودک در خانه 

نحوه زندگی و پرجنب و جوش کودکان باعث میشود تا زندگی بدون کسالت و تنبلی داشته باشند. والدین در ایجاد فعالیت کودکان نقش زیادی دارند. کودکانی که بیشتر وقت خود را به بازی های کامپیوتری اختصاص میدهند، غالبا افراد شاداب و پرانرژی در آینده نخواهند بود.

والدین باید از کودکی در کنار فرزند خود باشند و تمرینات ورزشی را انجام دهند. آنها باید علاوه بر الگوی مناسب بودن برای فرزندان، عادات درست را به کودکان خود بیاموزند.

پدر و مادر میتوانند در قالب داستان فواید ورزش کودکان و تاثیر آن را بر سلامت کودک به او بیاموزند. ضمن اینکه بهتر است هر روز به طور مستمر در کنار همه اعضای خانواده به انجام فعالیت های بدنی بپردازند. این امر علاوه بر تاثیر در بهبود عملکرد جسمی و ذهنی، به بهبود روابط عاطفی خانواده نیز منجر میشود. میتوان با طراحی یک چالش ورزشی به سادگی این کار را انجام داد.

تاثیر رفتار والدین بر عادات ورزش کودکان 

والدینی که خودشان اهل ورزش روزانه نیستند و زندگی شاداب و پر انرژی ندارند، نمیتوانند از فرزندان خود انتظار ورزش و تندرستی داشته باشند. چرا که کودکان از دوران خردسالی به پیروی و الگوبرداری از والدین خود میپردازند.

جالب است بدانید ورزش از دوران قبل از بارداری مادر میتواند فواید زیادی از نظر روحی و جسمی در دوران بارداری و سلامت جنین داشته باشد.
همچنین ورزش با همراهی مادر در دوران نوزادی نیز باعث افزایش سرعت رشد و عملکرد بدن نوزاد میشود. بسیاری از نوزادانی که به تشخیص پزشک متخصص انواع ورزش و یا ماساژ را تجربه میکنند به لحاظ انجام توانایی های حرکتی زودتر و بهتر از سایر نوزادان خواهند بود.

هر چقدر سن کودک افزایش پیدا کند، میزان تمرینات ورزشی و نرمش ها نیز میتواند افزایش پیدا کرده و کامل تر شوند. چرا که استحکام استخوان ها و قوای ماهیچه کودک افزایش میابد.

انسان در تمام سنین زندگی خود میتواند از فواید ورزش کردن بهره مند شود. اهمیت ورزش کودکان به این دلیل است که ورزش در سنین پایین باعث بروز شادابی و نشاط در کودکان میشود. این شادابی و نشاط نه تنها باعث ایجاد حالات روحی بهتر میشود، بلکه رشد جسمی و سلامت جسمی را نیز به همراه دارد.

چند راهکار ساده برای ترغیب کودک به ورزش کردن 

کودکان و نوجوانان می توانند فعالیت های زیادی را به کار بگیرند تا سرحال شوند. اما بسیاری از آن ها روز خود را جلوی تلویزیون، با گوشی یا تبلت سپری می کنند که همین امر عاملی برای بی تحرکی آن هاست. نگاه کردن بیش از حد به صفحات تلویزیونی و ساکن ماندن باعث چاقی و مشکلاتی در سلامت جسمانی آن ها خواهد شد.

یکی از بهترین راه ها برای وا داشتن کودکان به فعالیت کردن، این است که تایم های بی فعالیتی آن ها را محدود کنید و بیش از حد اجازه ندهید که به تماشای تلویزیون بنشینند. برای این امر می توانید از راهکارهای زیر استفاده نمایید:

  1. برای تایم تماشای تلویزیون، کار با موبایل، تبلت و کارهایی از این قبیل محدودیت ایجاد کنید. این موارد نباید جلوی فعالیت بدنی و خواب کافی کودک را بگیرد.
  2. ساعات تماشای تلویزیون را به یک ساعت در روز و کم تر از یک ساعت برای کودکان بین ۲ تا ۵ سال محدود کنید.
  3. برای این که کودکان زیر ۱۸ ماه را کمی از تلویزیون دور کنید، می توانید خودتان با او بازی کرده و صحبت کنید.
  4. اجازه دهید فقط برنامه های باکیفیت و مناسب سنشان را تماشا کنند.
  5. کامپیوتر، تلویزیون، ویدئو گیم را در داخل اتاق کودکان نگهداری نکنید.
  6. تلویزیون را هنگام غذا خوردن خاموش کنید.

چه مقدار ورزش کردن برای کودکان کافی است؟

والدین باید مطمئن شوند که فرزندشان به اندازه کافی فعالیت بدنی دارد. این مقدار کافی برای کودکان و نوجوانان تقریبا ۶۰ دقیقه در روز برای فعالیت هایی با شدت معمولی است.

نوزادان نیز نباید ساکن و بی حرکت باشند، حداقل ۶۰ دقیقه در روز همان بازی های کودکانه و مخصوص سنشان را با آن ها انجام دهید. در سنین مدرسه نیز نباید اجازه دهید که فرزندتان در طول روز بیش از دو ساعت بدون حرکت باقی بماند و در سنین بالاتر این عدد باید به یک ساعت برسد.

نکاتی مهم در رابطه با ورزش کودکان 

این نکته بسیار حائز اهمیت است که کودکان دارای مهارت ها و روحیات متفاوتی میباشند. توجه به این ویژگی ها و رعایت آنها در برخورد با کودکان اهمیت زیادی دارد.

برخی کودکان دارای روحیه جنگنده میباشند. بنابراین ورزشهایی مناسب این کودکان است که انرژی آنها را در مسیر درست قرار دهد، مانند ورزشهای رزمی. هنگام انتخاب ورزش، به ساختار و فیزیک بدنی کودک دقت کنید. در غیراینصورت ممکن است باعث آسیب جسمی و حتی روحی به کودک شوید. برخی کودکان دارای ساختار بدنی ظریفی هستند.

به علاقه کودک خود به رشته های ورزشی توجه کنید. کودکی که علاقه ای به شنا و یا مثلا ژیمیناستیک ندارد، با او این ورزشها را تمرین نکنید.

برای مشاهده و مطالعه سایر مقالات جذاب پویاشو، به مجله کودکان در منوی اصلی سایت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا